6 January 2013

Isu Semasa: Mahasiswi UM Hilang

Siti Shahira Zakaria, Pelajar Tahun 1 FSKTM (Universiti Malaya) yang dipercayai hilang

Hari ini kita lihat kes tentang kehilangan pelajar terutama mahasiwi semakin menular. Hal ini mungkin disebabkan oleh kecuaian pelajar itu sendiri atau atas faktor-faktor keselamatan yang lain. Baru-baru ini seorang pelajar Universiti Malaya, Siti Shahira Zakaria, pelajar tahun 1 FSKTM Universiti Malaya yang merupakan  Penghuni Kolej Kediaman Ketiga Universiti Malaya telah dilaporkan hilang dan sehingga hari ini masih tidak dijumpai.

Difahamkan kakak kepada Siti Shahira Zakaria telah menghantarnya pulang ke Kolej Kediaman Ketiga UM kira-kira dalam jam 9 malam. Sesampai sahaja di kolej, beliau meminta kakaknya membawanya ke Mesin Atm (Bank Islam) di UM. Namun disebabkan kekalutan kerana ingin menyediakan persiapan persekolahan anak, kakaknya meminta beliau pergi sendri ke sana.

Dan pada mlm 3/1/2013, kakak beliau datang ke bilik untuk berjumpa dengan adiknya kerana telefon bimbitnya tidak dijawab berkali-kali. Ahli sebiliknya juga mengatakan bahawa beliau tidak pulang sejak sekian lama. Keadaan menjadi semakin cemas, tetapi ada orang yang ternampak kelibatnya pada pagi 2/1/2013 di surau kolej. Pada malam 3/1/2013, 'spot check' telah dilakukan di setiap blok perempuan kolej oleh pihak kolej dan soal selidik dilakukan terhadap rakan dan rakan sebilik beliau. Dan pada (4/1/2013), satu sesi solat hajat telah dilakukan di masjid IPG. Sehingga kini, beliau masih dalam pencarian. Pihak atasan (HEP) sudah dimaklumkan dan kawalan di UM sedang diperketatkan.

Hal ini menjadi kerisauan buat semua pelajar. Maka kita sebagai mahasiwi secara khususnya, hendaklah menjaga keselamatan kita ketika berada di luar kawasan asrama. Jangan terlalu mudah percaya dan ikut orang yang baru kita kenali. Akhir sekali, banyakkan berdoa supaya sentiasa dilindungi ALL

Oleh itu, kami ISIS KAIUMT memohon rakan-rakan mahasiswi yang mempunyai maklumat tentang pelajar ini untuk tampil kehadapan memberikan maklumat agar pelajar ini berjaya ditemui. Marilah kita sama-sama berdoa agar Siti Shahira Zakaria berjaya dijumpai dalam keadaan yang baik.

Disini disediakan nombor telefon sekiranya ada antara kita yang mempunyai maklumat tentang beliau. 0169345286 (ibu mangsa) dan 0132997954(bapa mangsa).

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment